Nagroda Poetycka im. Kazimierza Hoffmana KOS 2025

Nominowani do Nagrody im. Kazimierza Hoffmana KOS 2025

Kapituła Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Kazimierza Hoffmana o statuetkę KOSa, w składzie: Iwona Smolka (przewodnicząca), Anna Janko, Grzegorz Kalinowski i Robert Mielhorski, 23 kwietnia 2025 roku wybrała do nagrody pięć tomików.

Nominacje otrzymali:

Krzysztof Fedorowicz, Zimowe cięcie winorośli, Pro Libris – Wydawnictwo WiMBP im. Cypriana Norwida w Zielonej Górze

Zimowe cięcie winorośli oznacza troskę, pielęgnację, kulturę. Wskazuje na kilka tysięcy lat cywilizacji, pokoju, wiary w odradzanie się życia. Poeta, nadając taki tytuł swojemu tomikowi, wiedział, jakimi zagra znaczeniami. Ponieważ ceni sobie konkret, parę razy stawia w wierszu datę, przyszpilając niejako zapis do dnia, a nawet godziny. Zna podwójną naturę wina, które niesie ze sobą radość, śpiew, zabawę, ale i gniew, nienawiść, śmierć. Orszak Dionizosa prowadził w stronę mroku podziemi, ale i ku światłu. Te odwołania do mitu są bardzo dyskretne, to zaledwie napomknienia korespondujące z krajobrazem łagodnych wzgórz, po których spaceruje narrator. Niemal wszystkie utwory w tym tomie opierają się na kontraście: odwieczne – dzisiejsze, żywe – martwe, widoczne – niewidzialne.

Dwie równoległe rzeczywistości w jednym czasie przepływają przez siebie i wzgórza nad Odrą z rzędami krzewów winorośli mieszają się z polami pod Czernichowem z rzędami żołnierskich trupów.

Śmierć weszła w życie każdego po tej i tamtej stronie. U nas, w łagodnym krajobrazie „świat / leży na plecach / jak pies szczęśliwy”, po drugiej stronie „labirynty okopów / wypalone ruiny”. Wojna jest obecna „z tyłu głowy”. Horyzont nie oddziela, nie wskazuje na strony. Ten, który patrzy na las koło Odry widzi ponad linią lasu front, który naciera. Świadomość trwania wojny wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości. Dużo porównań sięga po militaria. Wieża kościoła „jest jak peryskop łodzi podwodnej”, krzewy rosną „w żołnierskim porządku”, wyżeł znika „z prędkością wojskowych odrzutowców”, kruki kołują „jak ruskie samoloty”. Pamięć „załadowana umieraniem” przywołuje obrazy zatrutej Odry, okaleczonego psa, zabijanych żołnierzy. Tę rzeczywistość określa jedno zdanie: „Świat jest ogniem / Rozpruwane bronią kasetową / ludzkie ciała / w Czernichowie”.

Poezja gęsta od znaczeń, odwołań kulturowych, symboli jest zarazem niezwykle powściągliwa w wyrażaniu emocji. Autor stroni od scen brutalnych, wystarczy, że wspomni dionizyjski mit, to skrapianie winorośli krwią chłopców złożonych w ofierze bogu, aby moment wyjazdu do Grecji nabrał innej wymowy, przypominał o ofiarach z ukraińskich dzieci.

Zimowe cięcie winorośli jest tomem jednorodnym z przenikającym każdy utwór motywem śmierci. Sprzątanie mieszkania po zmarłym, wyrzucanie rzeczy, albo stary pies, który z trudem wdrapuje się na fotel, albo jaszczurka próbująca wydostać się z wiadra, ptaki nad martwą rzeką, albo wycięty niezapominajkowy bez, albo polana „z pozbawioną stropu piwnicą” mówią o przestrzeni śmierci, która jest w nas i rozrasta się wokół nas. I jest owa przestrzeń tym wyraźniejsza, im bardziej zmysłowe są opisy przyrody, nasycone kolorem, zapachem i dźwiękiem.

Krzysztof Fedorowicz – ur. w 1970 roku w Zielonej Górze, poeta, prozaik, felietonista. Autor m.in.: Imion własnych (2000), Grünberga (2012), Zaświatów (2020). Publikuje na łamach „Gazety Wyborczej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Twórczości”, „Odry”, „Pro Libris”, „Czasu Kultury”. Laureat licznych konkursów literackich; finalista Nagrody Literackiej Nike (2021). W 2022 roku był rezydentem w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej. Należy do poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Zawodowo zajmuje się winiarstwem – prowadzi własną winnicę w Łazie. Mieszka w Zielonej Górze.

Stanisław Kalina Jaglarz, Zajęczy żar, Wrocławski Dom Literatury, Wydawnictwo Warstwy

Niesie go język. Bogaty, różnorodny, spiętrzający porównania i metafory. Język jak żywioł, który oddaje barwę świata i porywa ze sobą każde istnienie. Pragnie wyśpiewać pierwotny, podstawowy świat zwierząt i roślin, gleby, powietrza, wody i człowieka.

Dawno, od czasów Miłosza, nie było tak szerokiej frazy, tak głębokiego oddechu, który obejmuje współczesność i tradycje Psalmów Dawidowych.

Zajęczy żar jest poematem składającym się z dwóch części. Narrator – bard śpiewa o przemianach pór, o okrągłym roku przyrody toczącym się między narodzinami a obumieraniem, o zjednoczeniu człowieka z naturą, gdyż człowiek jest częścią natury, dzieli z nią skórę i ciało. Przywołany topos wędrowcy-przewodnika jest tak stary jak wiara w jedność wszelkiego istnienia.

Cielesność świata, ciężar materii nie jest możliwy do opowiedzenia, zawsze pozostaje coś, co wymyka się słowom. Język jest środkiem przekazu, ale nie celem. Cel się ukrywa, jest poza zasięgiem nazwania. Poeta mówi – „jest patrzenie większe od oka”, jest coś, co przenika przez ziemię, przez ludzi, coś, co widzi wszystko i wszystkich. Mistycyzm natury tak wyraźny w tej poezji tworzy krąg przenikania, nagość gleby łączy się z nagością miłujących się ciał, ziemia łączy się z kosmosem.

Opowieść o zjednoczeniu i wiecznej przemianie daje nam świat żyjący, z narodzinami i ze śmiercią, zmysłowy, a zarazem wskazujący na pierwszy gest stworzenia i „znów jest oddzielenie wody od piasku sierści od błota […] od nowa łakome gardło pól połyka nas i trawi”. Tylko z konkretu, z boleśnie rzeczowego nazwania każdego zjawiska, z tego przeświadczenia, że choć „odwracam głowę / od tego co widzi mnie w całości”, jestem w zespoleniu, powstaje metafizyczna całość, którą przekazuje poezja Stanisława Kaliny Jaglarza.

Stanisław Kalina Jaglarz – poeta. Autor tomików gościć sójki (2022) i zajęczy żar (2024); tłumacz (z ukraińskiego) książki Ołeksandra Awerbucha Pieśni gniewu i tęsknoty (2024). Dwukrotnie nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2023, 2025) oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” (2023, za debiut). W br. ukazał się tomik Šumina rebra – wybór wierszy z obu jego tomów (dokonany przez Julię Fiedorczuk) przetłumaczony na język serbski przez Milę Gavrilovic; jego wiersze w tłumaczeniu Miry Rosenthal znajdują się na międzynarodowej platformie poetyckiej Versopolis.

Krzysztof Siwczyk, Ludzie z taksydermii, Wydawnictwo Literackie

Poezja ascetyczna nie dopowiada, każe się domyślać historii, urywa zdanie w połowie, sygnalizuje, że coś się wydarzyło, ale nie może tego wysłowić, bo na to nie ma słów. Mówi nam o bezradności, o porzuceniu, o rozstaniu, o śmierci, o nieodwracalnej klęsce, w którą zamienia się życie.

Zasadą jest – użyć jak najmniej słów. Te wiersze powstały z bólu, z odczucia tragedii, której nie daje się wyrazić.

Poprzednie tomy Krzysztofa Siwczyka nosiły tytuły Krematoria I i II oraz Krematoria III. Ludzie z taksydermii są ich kontynuacją. Jest to wyraz bezradności, jaką wszyscy czujemy wobec śmierci. Próba lepienia z kawałków, ze strzępów życia, nowego kształtu.

Ludzie z taksydermii – inaczej mówiąc – ludzie pozszywani z kawałków, martwi, atrapy. Ich świat się rozpadł i oni sami składają się ze strzępów, które scala ból utraty.

Pierwszy wiersz tomu natychmiast sygnalizuje temat całego zbioru. Ryt czyli ustalony sposób wykonywania czynności – magicznych czy symbolicznych – aby powstrzymać śmierć.

Musimy odczytywać dawane nam przez poetę znaki. Z nagromadzonych nazw rzeczy, ze sterty przedmiotów wyłania się ukryty pod nimi obraz umierania, lekcji znikania.

Ryt (II) zamyka tom. Między nazwami rzeczy, które towarzyszyły chorobie i umieraniu plączą się nazwy rzeczy służące pielęgnacji niemowląt. Nowe życie splątane jest ze starą śmiercią, bo ktoś się rodzi, a ktoś inny umiera w tym samym czasie.

Dołująca jest rzeczowość tych wyliczeń, ale ci, którzy „ze wspominekrobili literaturę” nie mają nic wspólnego z poezją Krzysztofa Siwczyka.

Są tutaj wiersze, których nie można interpretować, omawiać, żeby nie uszkodzić ich rażącej siły wymowy, surowego, niemal bezlitosnego spojrzenia. Hala odlotów, ta przerażająca poczekalnia z wiersza Bastion, jest otwarta dla nas wszystkich, nie tylko dla imigrantów, którzy nie przeszli odprawy.

Ludzie z taksydermii Krzysztofa Siwczyka trwają w czasie po zagładzie, katastrofa już się dokonała, było nią samo życie.

Krzysztof Siwczyk – ur. w 1977 roku w Knurowie, poeta, eseista, prozaik, okazjonalnie aktor. Współtwórca grupy poetyckiej Na Dziko, pracownik Instytutu Mikołowskiego. Autor ponad dwudziestu książek o różnym charakterze gatunkowym, z których ostatnie to zbiór wierszy Ludzie z taksydermii (2024) i małe prozy Na przecięciu arterii (2024). Jego felietony ukazują się m.in. w „Polityce”. Laureat wielu nagród, m.in. Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” (2022) za tom Krematoria I/ Krematoria II. Mieszka w Gliwicach.

Mirka Szychowiak, Poza zasięgiem, Wydawnictwo Anagram

W tej liryce ważne jest poczucie konkretności świata, jego ciężaru. Ważne jest poczucie własnej fizyczności, bycia sobą w ciele, w jego ograniczeniu, jego kruchości i zanikaniu.

Jest to poezja, w której dominuje obraz mocny i wyrazisty, język, w którym słychać potoczne odzywki, zwykłą gadaninę, często brutalną. Tak się wypowiada świat obolały.

W tej narracji nie ma miejsca na krzyk.

Narratorka rozmawia ze sobą, gada, napomina, wyznaje: „nadal / czuję ból, bo coś mi się nie zrosło, a trzeba / z tym żyć”. Ta narracja często przypomina solilokwium. Strumień rozmyślań, refleksji, zastanowień nad sobą, usprawiedliwień własnej postawy, jest jednak równoważony przez obrazy świata zewnętrznego.

Rzeczywistość skrzeczy, jest brzydka, kalecząca, ujawnia się świat, w którym trudno o nadzieję, o choćby cień optymizmu. Ten wyizolowany świat staje się swoistym obserwatorium. Poetka zdaje się nam mówić – niczego nie zmyślam – takie rozmowy toczymy, tak się rozstajemy, tak odchodzimy w starość, tak boli ciało i zraniona psychika.

Odsłaniają się życiorysy ludzi poranionych, skrzywdzonych, których psychika nie wytrzymała ciężaru życia i okrucieństwa losu. Są wyraziste, mają nas zaboleć i bolą. Dziewczynka w komunijnej sukience, która wypada na bruk, zwariowany zbieracz śmieci, staruszka, która oddana do domu opieki marzy o demencji, bo chce pamiętać tylko przeszłość – te postaci, jak sądzę, nie zostały wymyślone. One zostały zauważone przez poetkę, obdarzone jej czułą uwagą.

Dużo jest ukrytej czułości i smutku w tych prostych wierszach pozbawionych metafor i wymyślnych porównań. Są to wiersze wstrząsające w swej prawdzie psychologicznej, w niemal reportażowym zapisie ukazującym dramat spotkania z najbliższą osobą, dramat porzucenia i zapomnienia.

Mirka Szychowiak swój tom nazwała Poza zasięgiem. Brak zasięgu oznacza niemożność skomunikowania się, brak porozumienia. Poza zasięgiem bywa też możliwość przekazania emocji, najbardziej bolesnych uczuć. A przecież ta poezja pragnie kontaktu z czytelnikiem, chce i potrafi oddać prostym, potocznym językiem najważniejsze doświadczenia egzystencji, opowiedzieć o traumatycznych wydarzeniach kształtujących osobowość.

Tytuł tomu wskazuje też na rolę narratorki. Najczęściej stoi z boku, patrzy, niekiedy podsłuchuje, niczego nie dodaje, nie komentuje. Jest obiektywna także wtedy, gdy pisze o sobie, o swoich przeżyciach.

Jeżeli przyczyną solilokwium były traumatyczne przeżycia z czasów dzieciństwa i młodości, to w latach dojrzałych przychodzi czas rozliczeń i „Dzikie wysypisko budowane przez lata / samo zaczęło robić ze sobą porządek”. Czy to oznacza, że zaczyna się nowy rozdział w tej liryce? Czy dawne ja znalazło się poza zasięgiem? Ostatni wiersz nosi tytuł Wiem. Ostatnie zdania brzmią: „Jestem ze sobą na / obserwacji, założyłam nową kartę pamięci / i czekam”.

Mirka Szychowiak – poetka, prozaiczka. Autorka dziewięciu tomów poetyckich m.in. Jeszcze się tu pokręcę (2010), Uwaga, obiekt moinitorowany (2020), Poza zasięgiem (2024) oraz zbioru opowiadań Gniazdozbiór (2015, debiut prozatorski). Nominowana m.in. do Nagrody Literackiej Nike (2011), Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2021) i do nagrody głównej XI Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania (2015). Jej wiersze przetłumaczone zostały na języki: angielski, włoski, rosyjski, ukraiński, rumuński i portugalski. W 2021 była rezydentką w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej. Mieszka w Księżycach pod Wrocławiem.

Rafał Wawrzyńczyk, Dziecko na głowie króla, Wydawnictwo j.

Rafał Wawrzyńczyk tworzy poezję silnie zmetaforyzowaną, o rozbudowanych, niekiedy surrealistycznych obrazach powołujących osobną warstwę rzeczywistości. W tomie Dziecko na głowie króla przeszłość jawi się jako zagadka, jest pełna białych plam, dziur, niedopowiedzeń. O czymś te minione lata powinny zaświadczać, na coś wskazywać, ale współcześni nie potrafią odczytać dawanych przez zatarte obrazy znaków. A ponieważ, jak mówi poeta: „Czas źle się miesza z innym czasem, otwiera nowy wątek”, myśl przeskakuje z dziś do kiedyś i okazuje się, że między latami pełno białych plam, między zapamiętanymi miejscami jest pustka, między ludźmi – tajemnica. Jedynie oczywista jest w tej liryce praca myśli i wyobraźni.

W tej poezji uwodzą nas niezwykłe, bardzo wyraziste obrazy. Najważniejszy jest moment zaskoczenia. W to, co jest nam znane i oswojone nagle wdziera się zdanie – metafora, która budzi niepokój, odwracając sens wydawałoby się oczywistej rzeczywistości. Pointy wierszy wprowadzają obraz surrealistyczny, który każe nam mierzyć się z wyobraźnią poety i raz po raz podważa nasze tak zwane normalne postrzeganie świata. Surrealistyczne obrazy bardzo często odwołują się do naszej wiedzy. Jeśli wiemy, że Jarosław Iwaszkiewicz został pochowany w mundurze górnika, wówczas rozumiemy zakończenie wiersza Fryzjer, w którym wielka poezja, „zamrożona” wydobywa się na powierzchnię i otwarte zostaje pytanie: „Czy nie jest tak, że słońce, / którego nam brakuje, jest tam? Zmrożone? Iwacha wali kilofami?”.

Rafał Wawrzyńczyk niemal w każdym wierszu przywołuje ten moment, kiedy rozpada się znany i oswojony świat. Katastrofa następuje w sposób niezauważalny. Żyjemy „płytko, bez historii”, w „kompoście”. Wiadomo, że „Każda epoka ma trudności, jakimi zajmować się nie chce, / już nie chce. Wory zostawia w rowie. Pada. Rękopisy / czytają myszy i jeden człowiek […] Ziemia się zwiąże, oderwie. Znikniemy w historii, grając w scrabble”.

Ironia, sarkazm pomagają określić świat, w którym słowa tracą swoje znaczenie, rozpadają się więzi między ludźmi, kultura masowa zagarnia i podporządkowuje sobie naszą rzeczywistość. Konkluzja jest bardzo gorzka. Wraz z upływem lat, wraz ze starzeniem się, rodzi się świadomość, że przeżyte lata były puste i pozbawione sensu. Dzień po dniu mija, zawsze taki sam i jest potwierdzeniem klęski.

Rafał Wawrzyńczyk – ur. w 1980 roku w Tomaszowie Mazowieckim, felietonista „Ruchu Muzycznego”; pisuje o poezji i muzyce współczesnej. Razem z Miłoszem Biedrzyckim przełożył Błękitną wieżę Tomaža Šalamuna (2019), a z Dawidem Kujawą i Jakubem Skurtysem opracował wybór wierszy Jarosława Markiewicza Aaa!… (2020). W 2024 roku wydał książkę poetycką Dziecko na głowie króla. Laureat Grand Prix Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” (2018).

Serdecznie gratulujemy nominowanym i dziękujemy wszystkim autorom, wydawcom, wydawnictwom i instytucjom za zainteresowanie konkursem.

Autorkę/autora najlepszego tomu poetyckiego 2024 roku poznamy 7 czerwca 2025 roku podczas uroczystej gali, która rozpocznie się o godz. 17.00 w Salonie Hoffman Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Spotkanie poprowadzi Janusz Drzewucki. W programie m.in.: rozmowa autorów nominowanych tomów, recital Szymona Bruckiego, laudacja przewodniczącej kapituły Iwony Smolki. Zapraszamy!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Kazimierza Hoffmana odbywa się pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego.

Przedstawiamy listę tytułów zgłoszonych do VI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Kazimierza Hoffmana o statuetkę KOSa:

A

Anna Adamowicz, Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło, Wrocławski Dom Literatury

Anna Andrusyszyn, Pytania do artystów malarzy, Wydawnictwo Forma

B

Edward Balcerzan, Domysły, Wydawnictwo Forma

Olga Bartnik, Wiatr z Północy, Wydawnictwo RKS Janusz Muzyczyszyn

Anna Baśnik, Listy Chany, Wydawnictwo Anagram

Grzegorz Bazylak, Kwartet z Girony. Wiersze i przekłady, Fundacja Światło Literatury

Jakub Belina-Brzozowski, Córka tańczy, Biuro Literackie

Bogdan Białek, Ostatni Hiob, Wydawnictwo Teofrast

Klaudia Biedrzycka, Po drugiej stronie rzęs, Wydawnictwo Poligraf

Maciej Bieszczad, Wehikuł, Pewne Wydawnictwo

Radosław Biniek, 30 dni królika, Wydawnictwo Riderò

Anna Błasiak, Rozpętanie / Deliverance, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Laura Bogusławska, Blisko, Wydawnictwo Mamiko

Adam Borowski, Ostry język polski, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Ania Branicka, Zanim nadeszła miłość, Ania Branicka

Wojciech Brzoska, Fuertemuerte, SPP Oddział w Łodzi

Arkadiusz Burda, Wypukłodruk na bruku, Wydawnictwo Mamiko

C

Jakub Całka, Strofy Jej pisane, Wydawnictwo Edytorial

Romana Cegielna-Szczuraszek, M jak mi_ość, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Magdalena Cejman, Nasiona ciszy, Stowarzyszenie Działdowska Kuźnia Słowa

Tadeusz Charmuszko, Łyk ambrozji z Sądecczyzny, Tadeusz Charmuszko

Tadeusz Charmuszko, Tropem natury, Tadeusz Charmuszko

Dorota Chołody, Pnącza, Tomasz Kowalczyk

Piotr Chruściel, Desabafar, Liberum Verbum

Piotr Chruścielski, Wiersze dla Bliskich, Piotr Chruścielski

Klaudia Chudowolska, Kobieta, której piersi noszę, Wydawnictwo Anagram

Marta Ciążela, Nad zabetonowanym brzegiem rzeki, Wydawnictwo Mamiko

Marek Czuku, Zmyślone historie, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Krzysztof Ćwikliński, Ciało Małgorzaty, Oficyna Wydawnicza Epigram

D

Tomasz Dalasiński, Alte Liebe, Wydawnictwo j

Cezary Maciej Dąbrowski, Mity. Opowieść nie tylko o Kresach, Wydawnictwo LTW

Małgorzata Dobrzańska, Nie ma we mnie miejsca na azyl, Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie

Łucja Dudzińska, Bez-Troska. Próby wyrazu, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Anna Dwojnych, Pytania po śmierci i nurkowaniu, Convivo Anna Matysiak

E

Władysław Edelman, Niepotrzebne skreślić, Wydawnictwo Organon

F

Kati Fado, Afazja, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Kazimierz Fajfer, Żelazna niekonsekwencja, Wydawnictwo Mamiko

Michał Fałtynowicz, Kołysanka, Fundacja „Pogranicze”, Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”          

Krzysztof Fedorowicz, Zimowe cięcie winorośli, Pro Libris – Wydawnictwo Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze

Małgorzata Felicka, Zanim zniknie cień, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie

Zygmunt Ficek, Zbiegowisko czasu, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka

Victor Ficnerski, [kradłem od wszystkich], Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Julia Fiedorczuk, Glif, Wrocławski Dom Literatury

Tomasz Fijałkowski, Poprzedni właściciele, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Maciej Filipek, Place apelowe, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi

Miłosz Fleszar, Sekstans, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi

Szymon Florczyk, Ciało i zgłoska, Wydawnictwo Mamiko

Darek Foks, Hegel i ty, Dom Literatury w Łodzi

Anna Frajlich, Odrastamy od drzewa, Wydawnictwo Forma

Maria Jolanta Fraszewska, Od mięty i odmęty, Wydawnictwo Organon

Agata Furczyk, Księżyc na wietrze, Gonimy w chmurach Wśród nocnej ciszy, Wydawnictwo Riderò

G

Piotr Gajda, Małpa apokalipsa, Fundacja Kultury Afront

Krzysztof Galas, W osłupieniu, Wydawnictwo Edu-Art

Kamil Galus, Homerun fiesta, Convivo Anna Matysiak

Rafał Gawin, Zdania bez wypadku i żadnego trybu, Biblioteka Śląska w Katowicach

Robert Gawłowski, Otium i inne wiersze rzymskie, Ośrodek Kultury i sztuki we Wrocławiu

Anna Giesko, Ziemia wcale nie jest okrągła, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Aleksandra Górecka, Reguła trzech, Biuro Literackie

Jakub Grabiak, Pomyśl ciało jako czółno, które płonie, Biuro Literackie

Michał Grabowski, Patria, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi

Artur Grabowski, Trzy wyspy (mapa i kalendarz), Państwowy Instytut Wydawniczy

Wojciech Grupiński, Wołania z Krainy Pucu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Mariusz Grzebalski, Tylko kanarek widział, Wrocławski Dom Literatury

Maciej Grzesiowski, Po drugiej stronie powiek, Wydawnictwo Poligraf

Piotr Grzymałowski, Creep the faith, Piotr Grzymałowski

Joanna Guzik, Not to much [tłu:macz] poetry, Joanna Guzik

H

Grzegorz Hetman, Flash crash, Wydawnictwo j

Urszula Honek, Poltergeist, Wrocławski Dom Literatury

Roman Honet, Pamięć niczyja, ciało moje, Biuro Literackie

J

Stanisław Kalina Jaglarz, Zajęczy żar, Wrocławski Dom Literatury

Janusz Jagłowski, Baśń o dobrej wróżce Adelce 1–5, Wydawnictwo Czarna Foka

Barbara Janczura, Mati. Miał zaledwie 21 lat, Wydawnictwo Riderò

Kamila Janiak, Córy, Wrocławski Dom Literatury

Piotr Janicki, Boży rok, Convivo Anna Matysiak

Michał Jankowski, Melancholia chroniczna, Szubińskie Towarzystwo Kulturalne

Piotr Jarczewski, Parowy mroku i wzgórza świtania, Wydawnictwo Poligraf

Łukasz Jarosz, Teksty poboczne, Fundacja Kultury Afront

Łukasz Jarosz, Wietrzna pamiątka, Fundacja Kultury Afront

Sylwia Katarzyna Jelonek, Katarzyna Wyzwolona, Wydawnictwo Riderò

Stefania Jendraszczyk, Pestka moreli, Wydawnictwo Anagram

Stefania Jendraszczyk, Zbierać blaski na zapas, Wydawnictwo Anagram

Jarosław Jędraszczyk, Życie turkocze, Wydawnictwo Edu-Art

Olga Juskowiak, Zamawiamy gofry, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

K

Ewa Kaca, Ten garnek to mój bóg, Wydawnictwo Mamiko

Adam Kaczanowski, Co kradnie złodziej wołający ratunku, Wrocławski Dom Literatury

Mariola Kantor, Rozpoznasz mnie po oczach, Wydawnictwo KryWaj

Przemysław Kantorski, Ziemia, Wydawnictwo Mamiko

Piotr Kasperowicz, Oto iluminacja, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Mateusz Kasprzyk, Przedświat, Mateusz Kasprzyk

Leszek Kieniewicz, Nowy tetrys warszawski, Wydawnictwo Mamiko

Samantha Kitsch, Szybkie szkice z szopem, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Marcysia  Koćwin, Dym i kurz, Wydawnictwo Mamiko

Ola Kołodziejek, Cudze święta, Convivo Anna Matysiak

Marcelina Koncewicz, Prawo pożegnań i powrotów, Krakowski Oddział Związku Literatów Polskich

Paweł Kondratowicz, Wzgarda, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Bartosz Konopnicki, Zapisy promieniowania, Wydawnictwo Anagram

Waldemar Kontewicz, Kwantologia, Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”

Wojciech Kopeć, Klif, dywiz i sestyna, Disastra Publishing

Damian Kowal, Chamaechory, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Agnieszka Krizel, Płań, Agnieszka Krizel

Inesa Kruszka, Reguła pięciu sekund, Wydawnictwo Issa Books

Krzysztof Księski, Zaskoczenie, Fundacja Hesperos

Alicja Maria Kuberska, Portrety i  krajobrazy, Wydawnictwo NightinGale

Dariusz Kubok, Po latach. Pamięć, Biblioteka Śląska w Katowicach

Bernadetta Kuczera-Chachulska, Tutaj też karmią karpie, Państwowy Instytut Wydawniczy

Paweł Kuligowski, Jaki kolor ma anioł i inne wiersze z epoki wielkich odkryć metafizycznych, Oficyna Wydawnicza Atut

Bianka Kunicka, Rozniewymilczenie, Wydawnictwo Anagram

Danuta Künstler-Langner, Pani Vanitas, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe

Helena Kupczyńska, Magdalenki, Wydawnictwo Mamiko

Paweł Kusiak, Lacrimosa trip, Kontent

L

Janina Laskowska-Mróz, Taka jestem, Wydawnictwo Poesis

Joanna Lech, Nocne i niecne, Biblioteka Śląska w Katowicach

Ola Lewandowska, Jesteśmy pierwszą ciemnością tego lata, Biuro Literackie

Magdalena Lipińska, Marzenie, Wydawnictwo Mamiko

Zdzisław Lipiński, Krople, Wydawnictwo Forma

Ł

Anna Łaszczok-Pełczyńska, Rzeka znaczenia, Wydawnictwo Mamiko

Damian Tomasz Łączkowski, Zamazany dyliżans słów. Jedenaście tomików, Aspektpress

Damian Tomasz Łączkowski, Zamazany dyliżans słów. Trzynaście tomików, Aspektpress

Tomasz Łychowski, Rio. Vislumbres / Rio. Przebłyski, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”

M

Tomasz Majzel, Części, Wydawnictwo Forma

Grzegorz Malecha, Światło w praktyce, Convivo Anna Matysiak

Amelia Stefania Malinowska, Utkano cię z fal i świateł, Wydawnictwo Mamiko

Karol Maliszewski, List do prawnuków, Biblioteka Śląska w Katowicach

Jerzy Marcinkowski, Szept nocy letniej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka

Joanna Matlachowska-Pala, W chmurach światła, Wydawnictwo Forma

Małgorzata Matwij, Po drugiej stronie lustra, Wydawnictwo Agazah

Anna Matysiak, Srebro Fermiego, Instytucja Kultury Ars Cameralis

Anna Matysiak, Trewir, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Piotr Matywiecki, Cykle, Państwowy Instytut Wydawniczy

Wiktor Mazurkiewicz, Kalejdoskop późnojesienny, Wiktor Mazurkiewicz

Agnieszka Mędrzak-Sikora, Ruinki, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Urszula Michalak, I miód i piołun, Związek Literatów Polskich Oddział w Lublinie

Katarzyna Michalewska, Fantomowe ciało królowej, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Jolanta Michalska, Wojaże literackie, Jolanta Michalska

Błażej Michalski, Rozważania różańcowe, Wydawnictwo ATC

Elżbieta Mikołajczyk, Hologramy zdarzeń, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”

Jarosław Mikołajewski, Kocham cię, Wydawnictwo Literackie

Jarosław Mikołajewski, Mity osobne, Wydawnictwo Literackie

Monika Milczarek, Na drugie Maria, Wydawnictwo Anagram

Monika Miłosz, Zupełnie niedaleko, gdzieś dwa kroki za …i głębiej, Wydawnictwo hogben

Barbara Misztal, Przez anioły do serca, Barbara Misztal

Renata Morawska-Szetela, Spełniam, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Urszula Morga, Fundamenty, Miejski Dom Kultury w Radomsku

M.D. Moymirski, W okamgnieniu, Wydawnictwo Riderò

Grzegorz Mysiorski, Bezsennik, Wydawnictwo Poligraf

Sergiusz Adam Myszograj, Zastrachanie, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

N

Anna Nasiłowska, Wiersze stacjonarne, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Łukasz Nicpan, Apel wieczorny, Nova Veda

Zuzanna Niedzielska, Me and my schizophrenia, Atonce

Sonia Nowacka, Saros, Convivo Anna Matysiak

O

Daniel Odija, Ale, Wrocławski Dom Literatury

Joanna Paula Oklińska, Transkryptom szczęśliwej komórki, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi

Monika Maria Olech, Czterolistne konie, Wydawnictwo Mamiko

Franciszek Olejniczak, Drugie topienie marzanny, Wydawnictwo Mamiko

Marzena Orczyk-Wiczkowska, Miłość i inne święta, Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Kołłątaja

Małgorzata Osowiecka-Szczygieł, Molochy i mola, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Beata Ostrowska, Zwierciadła, Borgis

Przemysław Owczarek, Katawotra, Biuro Literackie

P

Radosław Pańko, Jest pięknie. Tylko Polski trochę szkoda, Wydawnictwo Poligraf

Stefan Pastuszewski, Na krawędzi, Instytut Wydawniczy Świadectwo

Weronika Pawlik-Kwaśniewska, Bernard, Wydawnictwo Poesis

Weronika Pawlik-Kwaśniewska, Wielka niebieska woda, Wydawnictwo Poesis

Marek Petrykowski, Krosno, moja skłonność, Wydawnictwo Agazah

Monika Pietkiewicz, Żywica, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie

Adam Piotrowski, (Nie)jednostajność, Wydawnictwo Mamiko

Anna Plaskowska, Ślady istnień. Haiku, Wydawnictwo Mamiko

Artur Robert Pluszczewski, Do światła na wodzie, Wydawnictwo Mamiko

Sławomir Płatek, Obszar niejasny, Fundacja Kultury Afront

Karol Płatek, Powolne ruchy roślin, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Marcin Podlaski, Czeznia, Kontent

Małgorzata Polzer, My, Wydawnictwo i Drukarnia Słowaków w Polsce

Zbigniew Połoniewicz, Cztery pory jesieni, Wydawnictwo Iosephicum

Małgorzata Południak, Pierwszy milion nocy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Jan Wojciech Pomin, Jądro mądrości, Jan Wojciech Pomin

Izabela Poniatowska, Papier nożyce, Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu

Jakub Pszoniak, Karnister, Biuro Literackie

Zdzisława Pupkowska, To mi w duszy gra, Zdzisława Pupkowska

Agata Puwalska, Funky Forest, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Agata Puwalska, Otwarte światy, Katalog Press

R

Dariusz Radtke, Błękitne światy równoległe, Dariusz Radtke

Agnieszka Rautman-Szczepańska, Rany boskie, Wydawnictwo Horyzont Idei

Jakub Razarenkow, Wschód księżyca, Wydawnictwo Mamiko

Andrzej Rodziewicz, Jeden wiersz, Andrzej Rodziewicz

Marta Różycka, Naszych dni zieloność, Wydawnictwo Mamiko

Rafał Rutkowski, Siej czas, Wydawnictwo j

Jan Rychner, Szach mat, Jan Rychnar

S

Karol Samsel, Autodafe 7, Wydawnictwo Forma

Alicja Santarius, Od środka, Wydawnictwo Mamiko

Paweł Sarna, Ruskie, Miejska Bibliotek Publiczna im. C. Norwida w Świdnicy

Antonina Sebesta, Za górami, za latami, Wydawnictwo Mamiko

Lucyna Siemińska, Pod niebem nie zawsze pogodnym, Wydawnictwo Pejzaż

Magdalena Sim, Białe sukienki, Magdalena Głogowska-Simkowska

Krzysztof Siwczyk, Ludzie z taksydermii, Wydawnictwo Literackie

Bartłomiej Siwiec, Martwy gołąb, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Jarek Skurzyński, W raju się nie zgubisz, Wydawnictwo j

Kinga Skwira, Od wiosny trzęsą mi się ręce, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Szymon Słomczyński, Pobrusz do Derby Kanty, Wydawnictwo j

Aleksander Sobala, Zaczarowane słowa, Wydawnictwo Riderò

Sławomira Sobkowska-Marczyńska, Opuszczone tarasy, Wydawnictwo Literackie Atena

Małgorzata Sokorska, Lato 2022, Wydawnictwo Austeria

Paweł Stasiewicz, Drugie pół, Convivo Anna Matysiak

Magdalena Stawowy, Z pogranicza, Oficyna Wydawnicza Atut

Marek Stelmachowski, Anamnesis, Wydawnictwo Poesis

Jolanta Stelmasiak, Kobieta o sercu miedzianym i inne bajki, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Przemysław Suchanecki, Łucznik, Kontent

Mieczysław Szabaga, Kanadyjski notatnik / Canadian book, Robotnicze Stowarzyszenie Twórców Kultury w Przemyślu

Adrian Szary, Hilo, Wydawnictwo Mamiko

Krzysztof Szatrawski, Suita w garniturze, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Anna Szemiel, Koloroffanki, Wydawnictwo Riderò

Marek Szewczyk, Stary kocur. Rymkiewicz. Encyklopedia, Wydawnictwo Rys

Marek Szewczyk, Wiersze z nasłuchu (opowieść o malarzu i człowieku), Wydawnictwo Rys

Magdalena Szpunar, 13 pięter ludzkich istnień, Wydawnictwo Światopatrzenie

Ewa Szumowska, Lista życzeń, Fundacja czAR(T) Krzywogońca

Mirka Szychowiak, Poza zasięgiem, Wydawnictwo Anagram

Tadeusz Szymański, 70 pięknych myśli, Tadeusz Szymański

Ś

Mirosława Ściupider-Młodkowska, Emocjonalne splamienia, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość

Aneta Ślemp, Niedosyt, Wydawnictwo KryWaj

Teodozja Świderska, Septety, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. E. Smołki w Opolu

Iwona Świerkula, Szepty, Wydawnictwo Mamiko

Maciej Świtalski, Czujnik :C≡O:, Wydawnictwo Tadeusz Serocki

T

Agnieszka Tarnowska, Strącasz mnie w ciało, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi

Maksymilian Tchoń, Je sius content, Narracje

Julia Tkacz, Piosenka, Staromiejski Dom Kultury

Agnieszka Toczko, Szkicując, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas

Grzegorz Tomicki, Liryka drogi, Convivo Anna Matysiak

Antonina Tosiek, Żertwy, Biuro Literackie

Damian Trela, Miraże, Wydawnictwo Anagram

Jolanta Trela, Ostatnie epitafium, Biblioteka Śląska w Katowicach

Agnieszka Tymoszczuk, To ciche zwierzę jakie tam w tobie, Pro Libris – Wydawnictwo Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze

W

Adam Waga, Rys, Wydawnictwo Literackie

Małgorzata Wandasiewicz, Liryka kwantowa, Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Kołłątaja

Maria Wardzichowska-Woźniak, Przemienienie, Wydawnictwo Edu-Art

Rafał Wawrzyńczyk, Dziecko na głowie króla, Wydawnictwo j

Elżbieta Wąsik, W śniegowym płatku, Elżbieta Wąsik

Aleksander Wierny, Nagle, zawsze nagle już tego nie mamy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Wojciech Konstanty Wilczy, Zah ouya. Słów składy surowe, Słów Skład Soohy

Luiza Wilczyńska, Milczenie zachowam dla siebie, Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie

Renata Winczewska, Prace specjalne, Wydawnictwo Mamiko

Donata Witkowska-Kowal, Recykling, Donata Witkowska-Kowal

Robert Wochna, Chowane w kieszeniach, Wydawnictwo Riderò

Lesław Wolak, Podszepty wiatru. Krótkie historie, Oficyna Wydawnicza Akwedukt

Agnieszka Wolny-Hamkało, Dla twojej córki. Fraszki, Wrocławski Dom Literatury

Jarosław Woźniczka, Mój Chrystus Ukraina, Wydawnictwo Mamiko

Z

Piotr Zaczkowski, Bajki niepoprawne, Biblioteka Śląska w Katowicach

Bohdan Zadura, Zmiana czasu, Biuro Literackie

Katarzyna Zając, Starodrzew, Tomasz Kowalczyk

Monika Zając-Czerkies, Prze(d)świt, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie

Zalibarek, Pakameron, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi

Katarzyna Ewa Zdanowicz, Zuch dziewczynka, Fundacja Sąsiedzi

Ilona Zdziech, Dzień matki, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka

Maria Znamierowska, Dzieci dawidowe, Wydawnictwo Publikkore

Ż

Ada Żurawska, Przerastanie, Pulcharia

Amelia Żywczak, Tylda, Convivo Anna Matysiak