Nominowani do Nagrody im. Kazimierza Hoffmana KOS 2025
Kapituła Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Kazimierza Hoffmana o statuetkę KOSa, w składzie: Iwona Smolka (przewodnicząca), Anna Janko, Grzegorz Kalinowski i Robert Mielhorski, 23 kwietnia 2025 roku wybrała do nagrody pięć tomików.
Nominacje otrzymali:
Krzysztof Fedorowicz, Zimowe cięcie winorośli, Pro Libris – Wydawnictwo WiMBP im. Cypriana Norwida w Zielonej Górze
Zimowe cięcie winorośli oznacza troskę, pielęgnację, kulturę. Wskazuje na kilka tysięcy lat cywilizacji, pokoju, wiary w odradzanie się życia. Poeta, nadając taki tytuł swojemu tomikowi, wiedział, jakimi zagra znaczeniami. Ponieważ ceni sobie konkret, parę razy stawia w wierszu datę, przyszpilając niejako zapis do dnia, a nawet godziny. Zna podwójną naturę wina, które niesie ze sobą radość, śpiew, zabawę, ale i gniew, nienawiść, śmierć. Orszak Dionizosa prowadził w stronę mroku podziemi, ale i ku światłu. Te odwołania do mitu są bardzo dyskretne, to zaledwie napomknienia korespondujące z krajobrazem łagodnych wzgórz, po których spaceruje narrator. Niemal wszystkie utwory w tym tomie opierają się na kontraście: odwieczne – dzisiejsze, żywe – martwe, widoczne – niewidzialne.
Dwie równoległe rzeczywistości w jednym czasie przepływają przez siebie i wzgórza nad Odrą z rzędami krzewów winorośli mieszają się z polami pod Czernichowem z rzędami żołnierskich trupów.
Śmierć weszła w życie każdego po tej i tamtej stronie. U nas, w łagodnym krajobrazie „świat / leży na plecach / jak pies szczęśliwy”, po drugiej stronie „labirynty okopów / wypalone ruiny”. Wojna jest obecna „z tyłu głowy”. Horyzont nie oddziela, nie wskazuje na strony. Ten, który patrzy na las koło Odry widzi ponad linią lasu front, który naciera. Świadomość trwania wojny wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości. Dużo porównań sięga po militaria. Wieża kościoła „jest jak peryskop łodzi podwodnej”, krzewy rosną „w żołnierskim porządku”, wyżeł znika „z prędkością wojskowych odrzutowców”, kruki kołują „jak ruskie samoloty”. Pamięć „załadowana umieraniem” przywołuje obrazy zatrutej Odry, okaleczonego psa, zabijanych żołnierzy. Tę rzeczywistość określa jedno zdanie: „Świat jest ogniem / Rozpruwane bronią kasetową / ludzkie ciała / w Czernichowie”.
Poezja gęsta od znaczeń, odwołań kulturowych, symboli jest zarazem niezwykle powściągliwa w wyrażaniu emocji. Autor stroni od scen brutalnych, wystarczy, że wspomni dionizyjski mit, to skrapianie winorośli krwią chłopców złożonych w ofierze bogu, aby moment wyjazdu do Grecji nabrał innej wymowy, przypominał o ofiarach z ukraińskich dzieci.
Zimowe cięcie winorośli jest tomem jednorodnym z przenikającym każdy utwór motywem śmierci. Sprzątanie mieszkania po zmarłym, wyrzucanie rzeczy, albo stary pies, który z trudem wdrapuje się na fotel, albo jaszczurka próbująca wydostać się z wiadra, ptaki nad martwą rzeką, albo wycięty niezapominajkowy bez, albo polana „z pozbawioną stropu piwnicą” mówią o przestrzeni śmierci, która jest w nas i rozrasta się wokół nas. I jest owa przestrzeń tym wyraźniejsza, im bardziej zmysłowe są opisy przyrody, nasycone kolorem, zapachem i dźwiękiem.
Krzysztof Fedorowicz – ur. w 1970 roku w Zielonej Górze, poeta, prozaik, felietonista. Autor m.in.: Imion własnych (2000), Grünberga (2012), Zaświatów (2020). Publikuje na łamach „Gazety Wyborczej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Twórczości”, „Odry”, „Pro Libris”, „Czasu Kultury”. Laureat licznych konkursów literackich; finalista Nagrody Literackiej Nike (2021). W 2022 roku był rezydentem w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej. Należy do poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Zawodowo zajmuje się winiarstwem – prowadzi własną winnicę w Łazie. Mieszka w Zielonej Górze.
Stanisław Kalina Jaglarz, Zajęczy żar, Wrocławski Dom Literatury, Wydawnictwo Warstwy
Niesie go język. Bogaty, różnorodny, spiętrzający porównania i metafory. Język jak żywioł, który oddaje barwę świata i porywa ze sobą każde istnienie. Pragnie wyśpiewać pierwotny, podstawowy świat zwierząt i roślin, gleby, powietrza, wody i człowieka.
Dawno, od czasów Miłosza, nie było tak szerokiej frazy, tak głębokiego oddechu, który obejmuje współczesność i tradycje Psalmów Dawidowych.
Zajęczy żar jest poematem składającym się z dwóch części. Narrator – bard śpiewa o przemianach pór, o okrągłym roku przyrody toczącym się między narodzinami a obumieraniem, o zjednoczeniu człowieka z naturą, gdyż człowiek jest częścią natury, dzieli z nią skórę i ciało. Przywołany topos wędrowcy-przewodnika jest tak stary jak wiara w jedność wszelkiego istnienia.
Cielesność świata, ciężar materii nie jest możliwy do opowiedzenia, zawsze pozostaje coś, co wymyka się słowom. Język jest środkiem przekazu, ale nie celem. Cel się ukrywa, jest poza zasięgiem nazwania. Poeta mówi – „jest patrzenie większe od oka”, jest coś, co przenika przez ziemię, przez ludzi, coś, co widzi wszystko i wszystkich. Mistycyzm natury tak wyraźny w tej poezji tworzy krąg przenikania, nagość gleby łączy się z nagością miłujących się ciał, ziemia łączy się z kosmosem.
Opowieść o zjednoczeniu i wiecznej przemianie daje nam świat żyjący, z narodzinami i ze śmiercią, zmysłowy, a zarazem wskazujący na pierwszy gest stworzenia i „znów jest oddzielenie wody od piasku sierści od błota […] od nowa łakome gardło pól połyka nas i trawi”. Tylko z konkretu, z boleśnie rzeczowego nazwania każdego zjawiska, z tego przeświadczenia, że choć „odwracam głowę / od tego co widzi mnie w całości”, jestem w zespoleniu, powstaje metafizyczna całość, którą przekazuje poezja Stanisława Kaliny Jaglarza.
Stanisław Kalina Jaglarz – poeta. Autor tomików gościć sójki (2022) i zajęczy żar (2024); tłumacz (z ukraińskiego) książki Ołeksandra Awerbucha Pieśni gniewu i tęsknoty (2024). Dwukrotnie nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2023, 2025) oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” (2023, za debiut). W br. ukazał się tomik Šumina rebra – wybór wierszy z obu jego tomów (dokonany przez Julię Fiedorczuk) przetłumaczony na język serbski przez Milę Gavrilovic; jego wiersze w tłumaczeniu Miry Rosenthal znajdują się na międzynarodowej platformie poetyckiej Versopolis.
Krzysztof Siwczyk, Ludzie z taksydermii, Wydawnictwo Literackie
Poezja ascetyczna nie dopowiada, każe się domyślać historii, urywa zdanie w połowie, sygnalizuje, że coś się wydarzyło, ale nie może tego wysłowić, bo na to nie ma słów. Mówi nam o bezradności, o porzuceniu, o rozstaniu, o śmierci, o nieodwracalnej klęsce, w którą zamienia się życie.
Zasadą jest – użyć jak najmniej słów. Te wiersze powstały z bólu, z odczucia tragedii, której nie daje się wyrazić.
Poprzednie tomy Krzysztofa Siwczyka nosiły tytuły Krematoria I i II oraz Krematoria III. Ludzie z taksydermii są ich kontynuacją. Jest to wyraz bezradności, jaką wszyscy czujemy wobec śmierci. Próba lepienia z kawałków, ze strzępów życia, nowego kształtu.
Ludzie z taksydermii – inaczej mówiąc – ludzie pozszywani z kawałków, martwi, atrapy. Ich świat się rozpadł i oni sami składają się ze strzępów, które scala ból utraty.
Pierwszy wiersz tomu natychmiast sygnalizuje temat całego zbioru. Ryt – czyli ustalony sposób wykonywania czynności – magicznych czy symbolicznych – aby powstrzymać śmierć.
Musimy odczytywać dawane nam przez poetę znaki. Z nagromadzonych nazw rzeczy, ze sterty przedmiotów wyłania się ukryty pod nimi obraz umierania, lekcji znikania.
Ryt (II) zamyka tom. Między nazwami rzeczy, które towarzyszyły chorobie i umieraniu plączą się nazwy rzeczy służące pielęgnacji niemowląt. Nowe życie splątane jest ze starą śmiercią, bo ktoś się rodzi, a ktoś inny umiera w tym samym czasie.
Dołująca jest rzeczowość tych wyliczeń, ale ci, którzy „ze wspominekrobili literaturę” nie mają nic wspólnego z poezją Krzysztofa Siwczyka.
Są tutaj wiersze, których nie można interpretować, omawiać, żeby nie uszkodzić ich rażącej siły wymowy, surowego, niemal bezlitosnego spojrzenia. Hala odlotów, ta przerażająca poczekalnia z wiersza Bastion, jest otwarta dla nas wszystkich, nie tylko dla imigrantów, którzy nie przeszli odprawy.
Ludzie z taksydermii Krzysztofa Siwczyka trwają w czasie po zagładzie, katastrofa już się dokonała, było nią samo życie.
Krzysztof Siwczyk – ur. w 1977 roku w Knurowie, poeta, eseista, prozaik, okazjonalnie aktor. Współtwórca grupy poetyckiej Na Dziko, pracownik Instytutu Mikołowskiego. Autor ponad dwudziestu książek o różnym charakterze gatunkowym, z których ostatnie to zbiór wierszy Ludzie z taksydermii (2024) i małe prozy Na przecięciu arterii (2024). Jego felietony ukazują się m.in. w „Polityce”. Laureat wielu nagród, m.in. Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” (2022) za tom Krematoria I/ Krematoria II. Mieszka w Gliwicach.
Mirka Szychowiak, Poza zasięgiem, Wydawnictwo Anagram
W tej liryce ważne jest poczucie konkretności świata, jego ciężaru. Ważne jest poczucie własnej fizyczności, bycia sobą w ciele, w jego ograniczeniu, jego kruchości i zanikaniu.
Jest to poezja, w której dominuje obraz mocny i wyrazisty, język, w którym słychać potoczne odzywki, zwykłą gadaninę, często brutalną. Tak się wypowiada świat obolały.
W tej narracji nie ma miejsca na krzyk.
Narratorka rozmawia ze sobą, gada, napomina, wyznaje: „nadal / czuję ból, bo coś mi się nie zrosło, a trzeba / z tym żyć”. Ta narracja często przypomina solilokwium. Strumień rozmyślań, refleksji, zastanowień nad sobą, usprawiedliwień własnej postawy, jest jednak równoważony przez obrazy świata zewnętrznego.
Rzeczywistość skrzeczy, jest brzydka, kalecząca, ujawnia się świat, w którym trudno o nadzieję, o choćby cień optymizmu. Ten wyizolowany świat staje się swoistym obserwatorium. Poetka zdaje się nam mówić – niczego nie zmyślam – takie rozmowy toczymy, tak się rozstajemy, tak odchodzimy w starość, tak boli ciało i zraniona psychika.
Odsłaniają się życiorysy ludzi poranionych, skrzywdzonych, których psychika nie wytrzymała ciężaru życia i okrucieństwa losu. Są wyraziste, mają nas zaboleć i bolą. Dziewczynka w komunijnej sukience, która wypada na bruk, zwariowany zbieracz śmieci, staruszka, która oddana do domu opieki marzy o demencji, bo chce pamiętać tylko przeszłość – te postaci, jak sądzę, nie zostały wymyślone. One zostały zauważone przez poetkę, obdarzone jej czułą uwagą.
Dużo jest ukrytej czułości i smutku w tych prostych wierszach pozbawionych metafor i wymyślnych porównań. Są to wiersze wstrząsające w swej prawdzie psychologicznej, w niemal reportażowym zapisie ukazującym dramat spotkania z najbliższą osobą, dramat porzucenia i zapomnienia.
Mirka Szychowiak swój tom nazwała Poza zasięgiem. Brak zasięgu oznacza niemożność skomunikowania się, brak porozumienia. Poza zasięgiem bywa też możliwość przekazania emocji, najbardziej bolesnych uczuć. A przecież ta poezja pragnie kontaktu z czytelnikiem, chce i potrafi oddać prostym, potocznym językiem najważniejsze doświadczenia egzystencji, opowiedzieć o traumatycznych wydarzeniach kształtujących osobowość.
Tytuł tomu wskazuje też na rolę narratorki. Najczęściej stoi z boku, patrzy, niekiedy podsłuchuje, niczego nie dodaje, nie komentuje. Jest obiektywna także wtedy, gdy pisze o sobie, o swoich przeżyciach.
Jeżeli przyczyną solilokwium były traumatyczne przeżycia z czasów dzieciństwa i młodości, to w latach dojrzałych przychodzi czas rozliczeń i „Dzikie wysypisko budowane przez lata / samo zaczęło robić ze sobą porządek”. Czy to oznacza, że zaczyna się nowy rozdział w tej liryce? Czy dawne ja znalazło się poza zasięgiem? Ostatni wiersz nosi tytuł Wiem. Ostatnie zdania brzmią: „Jestem ze sobą na / obserwacji, założyłam nową kartę pamięci / i czekam”.
Mirka Szychowiak – poetka, prozaiczka. Autorka dziewięciu tomów poetyckich m.in. Jeszcze się tu pokręcę (2010), Uwaga, obiekt moinitorowany (2020), Poza zasięgiem (2024) oraz zbioru opowiadań Gniazdozbiór (2015, debiut prozatorski). Nominowana m.in. do Nagrody Literackiej Nike (2011), Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2021) i do nagrody głównej XI Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania (2015). Jej wiersze przetłumaczone zostały na języki: angielski, włoski, rosyjski, ukraiński, rumuński i portugalski. W 2021 była rezydentką w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej. Mieszka w Księżycach pod Wrocławiem.
Rafał Wawrzyńczyk, Dziecko na głowie króla, Wydawnictwo j.
Rafał Wawrzyńczyk tworzy poezję silnie zmetaforyzowaną, o rozbudowanych, niekiedy surrealistycznych obrazach powołujących osobną warstwę rzeczywistości. W tomie Dziecko na głowie króla przeszłość jawi się jako zagadka, jest pełna białych plam, dziur, niedopowiedzeń. O czymś te minione lata powinny zaświadczać, na coś wskazywać, ale współcześni nie potrafią odczytać dawanych przez zatarte obrazy znaków. A ponieważ, jak mówi poeta: „Czas źle się miesza z innym czasem, otwiera nowy wątek”, myśl przeskakuje z dziś do kiedyś i okazuje się, że między latami pełno białych plam, między zapamiętanymi miejscami jest pustka, między ludźmi – tajemnica. Jedynie oczywista jest w tej liryce praca myśli i wyobraźni.
W tej poezji uwodzą nas niezwykłe, bardzo wyraziste obrazy. Najważniejszy jest moment zaskoczenia. W to, co jest nam znane i oswojone nagle wdziera się zdanie – metafora, która budzi niepokój, odwracając sens wydawałoby się oczywistej rzeczywistości. Pointy wierszy wprowadzają obraz surrealistyczny, który każe nam mierzyć się z wyobraźnią poety i raz po raz podważa nasze tak zwane normalne postrzeganie świata. Surrealistyczne obrazy bardzo często odwołują się do naszej wiedzy. Jeśli wiemy, że Jarosław Iwaszkiewicz został pochowany w mundurze górnika, wówczas rozumiemy zakończenie wiersza Fryzjer, w którym wielka poezja, „zamrożona” wydobywa się na powierzchnię i otwarte zostaje pytanie: „Czy nie jest tak, że słońce, / którego nam brakuje, jest tam? Zmrożone? Iwacha wali kilofami?”.
Rafał Wawrzyńczyk niemal w każdym wierszu przywołuje ten moment, kiedy rozpada się znany i oswojony świat. Katastrofa następuje w sposób niezauważalny. Żyjemy „płytko, bez historii”, w „kompoście”. Wiadomo, że „Każda epoka ma trudności, jakimi zajmować się nie chce, / już nie chce. Wory zostawia w rowie. Pada. Rękopisy / czytają myszy i jeden człowiek […] Ziemia się zwiąże, oderwie. Znikniemy w historii, grając w scrabble”.
Ironia, sarkazm pomagają określić świat, w którym słowa tracą swoje znaczenie, rozpadają się więzi między ludźmi, kultura masowa zagarnia i podporządkowuje sobie naszą rzeczywistość. Konkluzja jest bardzo gorzka. Wraz z upływem lat, wraz ze starzeniem się, rodzi się świadomość, że przeżyte lata były puste i pozbawione sensu. Dzień po dniu mija, zawsze taki sam i jest potwierdzeniem klęski.
Rafał Wawrzyńczyk – ur. w 1980 roku w Tomaszowie Mazowieckim, felietonista „Ruchu Muzycznego”; pisuje o poezji i muzyce współczesnej. Razem z Miłoszem Biedrzyckim przełożył Błękitną wieżę Tomaža Šalamuna (2019), a z Dawidem Kujawą i Jakubem Skurtysem opracował wybór wierszy Jarosława Markiewicza Aaa!… (2020). W 2024 roku wydał książkę poetycką Dziecko na głowie króla. Laureat Grand Prix Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” (2018).
Serdecznie gratulujemy nominowanym i dziękujemy wszystkim autorom, wydawcom, wydawnictwom i instytucjom za zainteresowanie konkursem.
Autorkę/autora najlepszego tomu poetyckiego 2024 roku poznamy 7 czerwca 2025 roku podczas uroczystej gali, która rozpocznie się o godz. 17.00 w Salonie Hoffman Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Spotkanie poprowadzi Janusz Drzewucki. W programie m.in.: rozmowa autorów nominowanych tomów, recital Szymona Bruckiego, laudacja przewodniczącej kapituły Iwony Smolki. Zapraszamy!


Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przedstawiamy listę tytułów zgłoszonych do VI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Kazimierza Hoffmana o statuetkę KOSa:
A
Anna Adamowicz, Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło, Wrocławski Dom Literatury
Anna Andrusyszyn, Pytania do artystów malarzy, Wydawnictwo Forma
B
Edward Balcerzan, Domysły, Wydawnictwo Forma
Olga Bartnik, Wiatr z Północy, Wydawnictwo RKS Janusz Muzyczyszyn
Anna Baśnik, Listy Chany, Wydawnictwo Anagram
Grzegorz Bazylak, Kwartet z Girony. Wiersze i przekłady, Fundacja Światło Literatury
Jakub Belina-Brzozowski, Córka tańczy, Biuro Literackie
Bogdan Białek, Ostatni Hiob, Wydawnictwo Teofrast
Klaudia Biedrzycka, Po drugiej stronie rzęs, Wydawnictwo Poligraf
Maciej Bieszczad, Wehikuł, Pewne Wydawnictwo
Radosław Biniek, 30 dni królika, Wydawnictwo Riderò
Anna Błasiak, Rozpętanie / Deliverance, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Laura Bogusławska, Blisko, Wydawnictwo Mamiko
Adam Borowski, Ostry język polski, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Ania Branicka, Zanim nadeszła miłość, Ania Branicka
Wojciech Brzoska, Fuertemuerte, SPP Oddział w Łodzi
Arkadiusz Burda, Wypukłodruk na bruku, Wydawnictwo Mamiko
C
Jakub Całka, Strofy Jej pisane, Wydawnictwo Edytorial
Romana Cegielna-Szczuraszek, M jak mi_ość, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Magdalena Cejman, Nasiona ciszy, Stowarzyszenie Działdowska Kuźnia Słowa
Tadeusz Charmuszko, Łyk ambrozji z Sądecczyzny, Tadeusz Charmuszko
Tadeusz Charmuszko, Tropem natury, Tadeusz Charmuszko
Dorota Chołody, Pnącza, Tomasz Kowalczyk
Piotr Chruściel, Desabafar, Liberum Verbum
Piotr Chruścielski, Wiersze dla Bliskich, Piotr Chruścielski
Klaudia Chudowolska, Kobieta, której piersi noszę, Wydawnictwo Anagram
Marta Ciążela, Nad zabetonowanym brzegiem rzeki, Wydawnictwo Mamiko
Marek Czuku, Zmyślone historie, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Krzysztof Ćwikliński, Ciało Małgorzaty, Oficyna Wydawnicza Epigram
D
Tomasz Dalasiński, Alte Liebe, Wydawnictwo j
Cezary Maciej Dąbrowski, Mity. Opowieść nie tylko o Kresach, Wydawnictwo LTW
Małgorzata Dobrzańska, Nie ma we mnie miejsca na azyl, Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Łucja Dudzińska, Bez-Troska. Próby wyrazu, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Anna Dwojnych, Pytania po śmierci i nurkowaniu, Convivo Anna Matysiak
E
Władysław Edelman, Niepotrzebne skreślić, Wydawnictwo Organon
F
Kati Fado, Afazja, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Kazimierz Fajfer, Żelazna niekonsekwencja, Wydawnictwo Mamiko
Michał Fałtynowicz, Kołysanka, Fundacja „Pogranicze”, Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”
Krzysztof Fedorowicz, Zimowe cięcie winorośli, Pro Libris – Wydawnictwo Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze
Małgorzata Felicka, Zanim zniknie cień, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie
Zygmunt Ficek, Zbiegowisko czasu, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka
Victor Ficnerski, [kradłem od wszystkich], Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Julia Fiedorczuk, Glif, Wrocławski Dom Literatury
Tomasz Fijałkowski, Poprzedni właściciele, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Maciej Filipek, Place apelowe, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi
Miłosz Fleszar, Sekstans, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi
Szymon Florczyk, Ciało i zgłoska, Wydawnictwo Mamiko
Darek Foks, Hegel i ty, Dom Literatury w Łodzi
Anna Frajlich, Odrastamy od drzewa, Wydawnictwo Forma
Maria Jolanta Fraszewska, Od mięty i odmęty, Wydawnictwo Organon
Agata Furczyk, Księżyc na wietrze, Gonimy w chmurach Wśród nocnej ciszy, Wydawnictwo Riderò
G
Piotr Gajda, Małpa apokalipsa, Fundacja Kultury Afront
Krzysztof Galas, W osłupieniu, Wydawnictwo Edu-Art
Kamil Galus, Homerun fiesta, Convivo Anna Matysiak
Rafał Gawin, Zdania bez wypadku i żadnego trybu, Biblioteka Śląska w Katowicach
Robert Gawłowski, Otium i inne wiersze rzymskie, Ośrodek Kultury i sztuki we Wrocławiu
Anna Giesko, Ziemia wcale nie jest okrągła, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Aleksandra Górecka, Reguła trzech, Biuro Literackie
Jakub Grabiak, Pomyśl ciało jako czółno, które płonie, Biuro Literackie
Michał Grabowski, Patria, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi
Artur Grabowski, Trzy wyspy (mapa i kalendarz), Państwowy Instytut Wydawniczy
Wojciech Grupiński, Wołania z Krainy Pucu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Mariusz Grzebalski, Tylko kanarek widział, Wrocławski Dom Literatury
Maciej Grzesiowski, Po drugiej stronie powiek, Wydawnictwo Poligraf
Piotr Grzymałowski, Creep the faith, Piotr Grzymałowski
Joanna Guzik, Not to much [tłu:macz] poetry, Joanna Guzik
H
Grzegorz Hetman, Flash crash, Wydawnictwo j
Urszula Honek, Poltergeist, Wrocławski Dom Literatury
Roman Honet, Pamięć niczyja, ciało moje, Biuro Literackie
J
Stanisław Kalina Jaglarz, Zajęczy żar, Wrocławski Dom Literatury
Janusz Jagłowski, Baśń o dobrej wróżce Adelce 1–5, Wydawnictwo Czarna Foka
Barbara Janczura, Mati. Miał zaledwie 21 lat, Wydawnictwo Riderò
Kamila Janiak, Córy, Wrocławski Dom Literatury
Piotr Janicki, Boży rok, Convivo Anna Matysiak
Michał Jankowski, Melancholia chroniczna, Szubińskie Towarzystwo Kulturalne
Piotr Jarczewski, Parowy mroku i wzgórza świtania, Wydawnictwo Poligraf
Łukasz Jarosz, Teksty poboczne, Fundacja Kultury Afront
Łukasz Jarosz, Wietrzna pamiątka, Fundacja Kultury Afront
Sylwia Katarzyna Jelonek, Katarzyna Wyzwolona, Wydawnictwo Riderò
Stefania Jendraszczyk, Pestka moreli, Wydawnictwo Anagram
Stefania Jendraszczyk, Zbierać blaski na zapas, Wydawnictwo Anagram
Jarosław Jędraszczyk, Życie turkocze, Wydawnictwo Edu-Art
Olga Juskowiak, Zamawiamy gofry, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
K
Ewa Kaca, Ten garnek to mój bóg, Wydawnictwo Mamiko
Adam Kaczanowski, Co kradnie złodziej wołający ratunku, Wrocławski Dom Literatury
Mariola Kantor, Rozpoznasz mnie po oczach, Wydawnictwo KryWaj
Przemysław Kantorski, Ziemia, Wydawnictwo Mamiko
Piotr Kasperowicz, Oto iluminacja, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Mateusz Kasprzyk, Przedświat, Mateusz Kasprzyk
Leszek Kieniewicz, Nowy tetrys warszawski, Wydawnictwo Mamiko
Samantha Kitsch, Szybkie szkice z szopem, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Marcysia Koćwin, Dym i kurz, Wydawnictwo Mamiko
Ola Kołodziejek, Cudze święta, Convivo Anna Matysiak
Marcelina Koncewicz, Prawo pożegnań i powrotów, Krakowski Oddział Związku Literatów Polskich
Paweł Kondratowicz, Wzgarda, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Bartosz Konopnicki, Zapisy promieniowania, Wydawnictwo Anagram
Waldemar Kontewicz, Kwantologia, Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”
Wojciech Kopeć, Klif, dywiz i sestyna, Disastra Publishing
Damian Kowal, Chamaechory, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Agnieszka Krizel, Płań, Agnieszka Krizel
Inesa Kruszka, Reguła pięciu sekund, Wydawnictwo Issa Books
Krzysztof Księski, Zaskoczenie, Fundacja Hesperos
Alicja Maria Kuberska, Portrety i krajobrazy, Wydawnictwo NightinGale
Dariusz Kubok, Po latach. Pamięć, Biblioteka Śląska w Katowicach
Bernadetta Kuczera-Chachulska, Tutaj też karmią karpie, Państwowy Instytut Wydawniczy
Paweł Kuligowski, Jaki kolor ma anioł i inne wiersze z epoki wielkich odkryć metafizycznych, Oficyna Wydawnicza Atut
Bianka Kunicka, Rozniewymilczenie, Wydawnictwo Anagram
Danuta Künstler-Langner, Pani Vanitas, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe
Helena Kupczyńska, Magdalenki, Wydawnictwo Mamiko
Paweł Kusiak, Lacrimosa trip, Kontent
L
Janina Laskowska-Mróz, Taka jestem, Wydawnictwo Poesis
Joanna Lech, Nocne i niecne, Biblioteka Śląska w Katowicach
Ola Lewandowska, Jesteśmy pierwszą ciemnością tego lata, Biuro Literackie
Magdalena Lipińska, Marzenie, Wydawnictwo Mamiko
Zdzisław Lipiński, Krople, Wydawnictwo Forma
Ł
Anna Łaszczok-Pełczyńska, Rzeka znaczenia, Wydawnictwo Mamiko
Damian Tomasz Łączkowski, Zamazany dyliżans słów. Jedenaście tomików, Aspektpress
Damian Tomasz Łączkowski, Zamazany dyliżans słów. Trzynaście tomików, Aspektpress
Tomasz Łychowski, Rio. Vislumbres / Rio. Przebłyski, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”
M
Tomasz Majzel, Części, Wydawnictwo Forma
Grzegorz Malecha, Światło w praktyce, Convivo Anna Matysiak
Amelia Stefania Malinowska, Utkano cię z fal i świateł, Wydawnictwo Mamiko
Karol Maliszewski, List do prawnuków, Biblioteka Śląska w Katowicach
Jerzy Marcinkowski, Szept nocy letniej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka
Joanna Matlachowska-Pala, W chmurach światła, Wydawnictwo Forma
Małgorzata Matwij, Po drugiej stronie lustra, Wydawnictwo Agazah
Anna Matysiak, Srebro Fermiego, Instytucja Kultury Ars Cameralis
Anna Matysiak, Trewir, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Piotr Matywiecki, Cykle, Państwowy Instytut Wydawniczy
Wiktor Mazurkiewicz, Kalejdoskop późnojesienny, Wiktor Mazurkiewicz
Agnieszka Mędrzak-Sikora, Ruinki, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Urszula Michalak, I miód i piołun, Związek Literatów Polskich Oddział w Lublinie
Katarzyna Michalewska, Fantomowe ciało królowej, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Jolanta Michalska, Wojaże literackie, Jolanta Michalska
Błażej Michalski, Rozważania różańcowe, Wydawnictwo ATC
Elżbieta Mikołajczyk, Hologramy zdarzeń, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”
Jarosław Mikołajewski, Kocham cię, Wydawnictwo Literackie
Jarosław Mikołajewski, Mity osobne, Wydawnictwo Literackie
Monika Milczarek, Na drugie Maria, Wydawnictwo Anagram
Monika Miłosz, Zupełnie niedaleko, gdzieś dwa kroki za …i głębiej, Wydawnictwo hogben
Barbara Misztal, Przez anioły do serca, Barbara Misztal
Renata Morawska-Szetela, Spełniam, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Urszula Morga, Fundamenty, Miejski Dom Kultury w Radomsku
M.D. Moymirski, W okamgnieniu, Wydawnictwo Riderò
Grzegorz Mysiorski, Bezsennik, Wydawnictwo Poligraf
Sergiusz Adam Myszograj, Zastrachanie, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
N
Anna Nasiłowska, Wiersze stacjonarne, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Łukasz Nicpan, Apel wieczorny, Nova Veda
Zuzanna Niedzielska, Me and my schizophrenia, Atonce
Sonia Nowacka, Saros, Convivo Anna Matysiak
O
Daniel Odija, Ale, Wrocławski Dom Literatury
Joanna Paula Oklińska, Transkryptom szczęśliwej komórki, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi
Monika Maria Olech, Czterolistne konie, Wydawnictwo Mamiko
Franciszek Olejniczak, Drugie topienie marzanny, Wydawnictwo Mamiko
Marzena Orczyk-Wiczkowska, Miłość i inne święta, Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Kołłątaja
Małgorzata Osowiecka-Szczygieł, Molochy i mola, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Beata Ostrowska, Zwierciadła, Borgis
Przemysław Owczarek, Katawotra, Biuro Literackie
P
Radosław Pańko, Jest pięknie. Tylko Polski trochę szkoda, Wydawnictwo Poligraf
Stefan Pastuszewski, Na krawędzi, Instytut Wydawniczy Świadectwo
Weronika Pawlik-Kwaśniewska, Bernard, Wydawnictwo Poesis
Weronika Pawlik-Kwaśniewska, Wielka niebieska woda, Wydawnictwo Poesis
Marek Petrykowski, Krosno, moja skłonność, Wydawnictwo Agazah
Monika Pietkiewicz, Żywica, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie
Adam Piotrowski, (Nie)jednostajność, Wydawnictwo Mamiko
Anna Plaskowska, Ślady istnień. Haiku, Wydawnictwo Mamiko
Artur Robert Pluszczewski, Do światła na wodzie, Wydawnictwo Mamiko
Sławomir Płatek, Obszar niejasny, Fundacja Kultury Afront
Karol Płatek, Powolne ruchy roślin, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Marcin Podlaski, Czeznia, Kontent
Małgorzata Polzer, My, Wydawnictwo i Drukarnia Słowaków w Polsce
Zbigniew Połoniewicz, Cztery pory jesieni, Wydawnictwo Iosephicum
Małgorzata Południak, Pierwszy milion nocy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Jan Wojciech Pomin, Jądro mądrości, Jan Wojciech Pomin
Izabela Poniatowska, Papier nożyce, Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu
Jakub Pszoniak, Karnister, Biuro Literackie
Zdzisława Pupkowska, To mi w duszy gra, Zdzisława Pupkowska
Agata Puwalska, Funky Forest, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Agata Puwalska, Otwarte światy, Katalog Press
R
Dariusz Radtke, Błękitne światy równoległe, Dariusz Radtke
Agnieszka Rautman-Szczepańska, Rany boskie, Wydawnictwo Horyzont Idei
Jakub Razarenkow, Wschód księżyca, Wydawnictwo Mamiko
Andrzej Rodziewicz, Jeden wiersz, Andrzej Rodziewicz
Marta Różycka, Naszych dni zieloność, Wydawnictwo Mamiko
Rafał Rutkowski, Siej czas, Wydawnictwo j
Jan Rychner, Szach mat, Jan Rychnar
S
Karol Samsel, Autodafe 7, Wydawnictwo Forma
Alicja Santarius, Od środka, Wydawnictwo Mamiko
Paweł Sarna, Ruskie, Miejska Bibliotek Publiczna im. C. Norwida w Świdnicy
Antonina Sebesta, Za górami, za latami, Wydawnictwo Mamiko
Lucyna Siemińska, Pod niebem nie zawsze pogodnym, Wydawnictwo Pejzaż
Magdalena Sim, Białe sukienki, Magdalena Głogowska-Simkowska
Krzysztof Siwczyk, Ludzie z taksydermii, Wydawnictwo Literackie
Bartłomiej Siwiec, Martwy gołąb, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Jarek Skurzyński, W raju się nie zgubisz, Wydawnictwo j
Kinga Skwira, Od wiosny trzęsą mi się ręce, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Szymon Słomczyński, Pobrusz do Derby Kanty, Wydawnictwo j
Aleksander Sobala, Zaczarowane słowa, Wydawnictwo Riderò
Sławomira Sobkowska-Marczyńska, Opuszczone tarasy, Wydawnictwo Literackie Atena
Małgorzata Sokorska, Lato 2022, Wydawnictwo Austeria
Paweł Stasiewicz, Drugie pół, Convivo Anna Matysiak
Magdalena Stawowy, Z pogranicza, Oficyna Wydawnicza Atut
Marek Stelmachowski, Anamnesis, Wydawnictwo Poesis
Jolanta Stelmasiak, Kobieta o sercu miedzianym i inne bajki, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Przemysław Suchanecki, Łucznik, Kontent
Mieczysław Szabaga, Kanadyjski notatnik / Canadian book, Robotnicze Stowarzyszenie Twórców Kultury w Przemyślu
Adrian Szary, Hilo, Wydawnictwo Mamiko
Krzysztof Szatrawski, Suita w garniturze, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Wielkopolski w Poznaniu, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Anna Szemiel, Koloroffanki, Wydawnictwo Riderò
Marek Szewczyk, Stary kocur. Rymkiewicz. Encyklopedia, Wydawnictwo Rys
Marek Szewczyk, Wiersze z nasłuchu (opowieść o malarzu i człowieku), Wydawnictwo Rys
Magdalena Szpunar, 13 pięter ludzkich istnień, Wydawnictwo Światopatrzenie
Ewa Szumowska, Lista życzeń, Fundacja czAR(T) Krzywogońca
Mirka Szychowiak, Poza zasięgiem, Wydawnictwo Anagram
Tadeusz Szymański, 70 pięknych myśli, Tadeusz Szymański
Ś
Mirosława Ściupider-Młodkowska, Emocjonalne splamienia, FONT Fundacja Otwartych Na Twórczość
Aneta Ślemp, Niedosyt, Wydawnictwo KryWaj
Teodozja Świderska, Septety, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. E. Smołki w Opolu
Iwona Świerkula, Szepty, Wydawnictwo Mamiko
Maciej Świtalski, Czujnik :C≡O:, Wydawnictwo Tadeusz Serocki
T
Agnieszka Tarnowska, Strącasz mnie w ciało, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi
Maksymilian Tchoń, Je sius content, Narracje
Julia Tkacz, Piosenka, Staromiejski Dom Kultury
Agnieszka Toczko, Szkicując, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Grzegorz Tomicki, Liryka drogi, Convivo Anna Matysiak
Antonina Tosiek, Żertwy, Biuro Literackie
Damian Trela, Miraże, Wydawnictwo Anagram
Jolanta Trela, Ostatnie epitafium, Biblioteka Śląska w Katowicach
Agnieszka Tymoszczuk, To ciche zwierzę jakie tam w tobie, Pro Libris – Wydawnictwo Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze
W
Adam Waga, Rys, Wydawnictwo Literackie
Małgorzata Wandasiewicz, Liryka kwantowa, Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Kołłątaja
Maria Wardzichowska-Woźniak, Przemienienie, Wydawnictwo Edu-Art
Rafał Wawrzyńczyk, Dziecko na głowie króla, Wydawnictwo j
Elżbieta Wąsik, W śniegowym płatku, Elżbieta Wąsik
Aleksander Wierny, Nagle, zawsze nagle już tego nie mamy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Wojciech Konstanty Wilczy, Zah ouya. Słów składy surowe, Słów Skład Soohy
Luiza Wilczyńska, Milczenie zachowam dla siebie, Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Renata Winczewska, Prace specjalne, Wydawnictwo Mamiko
Donata Witkowska-Kowal, Recykling, Donata Witkowska-Kowal
Robert Wochna, Chowane w kieszeniach, Wydawnictwo Riderò
Lesław Wolak, Podszepty wiatru. Krótkie historie, Oficyna Wydawnicza Akwedukt
Agnieszka Wolny-Hamkało, Dla twojej córki. Fraszki, Wrocławski Dom Literatury
Jarosław Woźniczka, Mój Chrystus Ukraina, Wydawnictwo Mamiko
Z
Piotr Zaczkowski, Bajki niepoprawne, Biblioteka Śląska w Katowicach
Bohdan Zadura, Zmiana czasu, Biuro Literackie
Katarzyna Zając, Starodrzew, Tomasz Kowalczyk
Monika Zając-Czerkies, Prze(d)świt, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Krakowie
Zalibarek, Pakameron, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Katarzyna Ewa Zdanowicz, Zuch dziewczynka, Fundacja Sąsiedzi
Ilona Zdziech, Dzień matki, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka
Maria Znamierowska, Dzieci dawidowe, Wydawnictwo Publikkore
Ż
Ada Żurawska, Przerastanie, Pulcharia
Amelia Żywczak, Tylda, Convivo Anna Matysiak